Afegir un programa al menú del GDM

3 minuts de lectura Data de publicació: 2025-02-22

En els sistemes operatius GNU/Linux trobem diverses maneres d'instal·lar-hi programari, ja sigui utilitzant el repositori de paquets APT, utilitzant el gestor de paquets Snap, compilant els programes des del codi font o baixant directament els binaris per a la nostre arquitectura. En aquests dos últims casos, s'ha d'escollir on volem guardar el nostre programa i a més a més, s'ha d'afegir manualment aquest per a que sigui accessible al menú de l'entorn gràfic del Gnome Display Manager. A continuació, detallaré els passos per realitzar aquest procés pas a pas.

Imatge 1: Menú del Gnome Display Manager

Depenent de com es vulgui instal·lar el programa a Debian i qui l'hagi d'executar, hi ha diferents opcions sobre on s'han de col·locar els arxius:

A més a més, també hi ha l'opció d'emmagatzemar el programa sense copiar-lo a un directori estàndard i utilitzar un alias de bash o modificar el PATH.

Un cop realitzat això, el següent pas serà afegir la icona del programa al menú d'inici de sessió de GDM (GNOME Display Manager) a Debian. S'ha de crear un fitxer .desktop en un directori concret. Els fitxers .desktop defineixen com es mostra una aplicació en el menú de GNOME i altres entorns gràfics. Els passos detallats son els següents:

  1. Obre un terminal i crea el fitxer amb la següent ordre: sudo vim /usr/share/applications/azure-storage-explorer.desktop

  2. Afegeix el següent contingut al fitxer, ajustant els valors segons el teu programa:

    [Desktop Entry]
    Name=Nom del Programa
    Comment=Descripció breu del programa
    Exec=/ruta/completa/al/programa
    Icon=/ruta/completa/a/la/icona.png
    Terminal=false
    Type=Application
    Categories=Utility;Application;
    
  3. Verificar si apareix al menú: Si el programa no apareix immediatament al menú, pots forçar una actualització de la base de dades del menú: update-desktop-database ~/.local/share/applications